Klachten aan je cervicale wervelkolom

De cervicale wervelkolom bestaat uit 7 halswervels welke in de fysiotherapie aangeduid worden met de letter C (C1 tot en met C7). De stand van de gewrichtsvlakjes waarmee de wervels onderling met elkaar zijn verbonden is vrij vlak, waardoor in dit gedeelte van de wervelkolom de meeste bewegingsmogelijkheden bestaan.

ACUTE TORTICOLLIS (“STIJVE NEK”)

Er treedt een weefselzwelling op aan de buitenzijde van een tussenwervelschijf in de nek. Een peesachtige band in de nek wordt hierbij zodanig geïrriteerd dat de nek pijnlijk wordt. Om de pijn te verminderen spannen nekspieren samen zodat het hoofd opzij en in gedraaide positie wordt gehouden. Deze houding wordt de antalgische houding genoemd, de houding waarin de pijn het minst gevoeld wordt. De weefselzwelling wordt veroorzaakt door een inklemming van doorbloed weefsel ter hoogte van het uncovertebrale gewricht. Dit kan het gevolg zijn van een (verkeerde) hoofdbeweging, een ongeluk of val op de nek, of door het langdurig in een verkeerde houding liggen.

• Symptomen: pijn in de nek (meestal aan één zijde), stijf gevoel, verhoogde spierspanning.

CERVICAAL FACETSYNDROOM

Elke wervel van de wervelkolom vormt samen met een boven- of onderliggende wervel twee facetgewrichten. De gewrichtsvlakken, die zowel links als rechts van de wervel zitten, zijn bekleed met kraakbeen en worden omgeven door gewrichtskapsel. Bij het cervicaal facetsyndroom zijn één of meer facetgewrichten aangedaan. Verschillende nekbewegingen kunnen de gewrichtsvlakken in elkaar drukken of juist de kapsels op rek brengen. Meestal is maar één facetgewricht aangedaan, waardoor de pijn zich ook maar aan één zijde van de achterkant van de nek bevindt.

• Symptomen: nekpijn (meestal eenzijdig aan de achterkant), bewegingsbeperking.
  • Wanneer: de klachten ontstaan door beschadiging, ontstekingsactiviteit of artrose (slijtage) van de facetgewrichten.

HOUDINGSGERELATEERDE NEKPIJN

Ook wel het cervicale houdingssyndroom genoemd. Het hoofd staat meestal te ver naar voren ten opzichte van de romp, een anteropositie. Het zwaartepunt van het hoofd komt hierdoor te ver voor de halswervelkolom te liggen. Het gevolg is dat de nekspieren extra belast worden omdat ze het hoofd als het ware omhoog moeten houden. Er ontstaat een disbalans tussen de spieren van de nek. Deze raken overbelast door de voorovergebogen lichaamshouding.

• Symptomen: pijn (in de nek en bovenrug), stijfheid, een vermoeid gevoel in de nek.
  • Wanneer: ontstaat als gevolg van een verkeerde houding.

WHIPLASH

Bij een whiplash werken er plotseling flinke krachten in op de nek. Het bekendste voorbeeld waarbij een whiplash kan optreden is de kop-staartbotsing. Een auto wordt van achteren aangereden waardoor het hoofd van de inzittende in korte tijd naar achteren en naar voren beweegt. Structuren die zouden kunnen beschadigen als gevolg van een whiplash zijn onder andere spieren, het ruggenmerg, kapsels of banden, een tussenwervelschijf of een uittredende zenuw.

• Symptomen: er zijn een hoop klachten en symptomen die op kunnen treden na een whiplash, veel voorkomende zijn: nek- en/of hoofdpijn, duizeligheid, concentratieproblemen, bewegingsbeperking van de nek.
  • Wanneer: de kop-staartbotsing is de bekendste, maar ook activiteiten als duiken, uitglijden, vallen (van de trap, tijdens skiën) of een kopbal kunnen een whiplash tot gevolg hebben.

Heeft u een afspraak?

Vul dan onderstaand screeningsformulier in zodat we jouw klachten nog beter kunnen verhelpen.

screeningsformulier

Nog geen afspraak

Plan dan nu gelijk je afspraak via ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op.

plan een afspraak