receptie trainingsruimte Traningsapparaat

Aandoeningen

Enkel en onderbeen

enkelHet enkelgewricht is een scharniergewricht en vormt de verbinding tussen voet, scheenbeen (tibia) en kuitbeen (fibula). Sterke banden en pezen houden alles op zijn plaats. Ze zorgen voor zowel beweeglijkheid als stabiliteit.

Veel voorkomende klachten:

Inversietrauma enkel

De enkelbanden zijn stugge, stevige bandstructuren die zich aan de binnen- en buitenzijde van de enkel bevinden. Bij het verstappen of het omzwikken van de enkel, komen de enkelbanden maximaal op rek wat kan leiden tot een gedeeltelijke of volledige scheuring van de enkelbanden. De typische verzwikking die letsel aan de buitenste enkelbanden tot gevolg heeft, wordt het inversietrauma genoemd. Hierbij zwikt de voetzool naar binnen toe en de enkel naar buiten. Symptomen: pijnlijke enkel, zwelling, zichtbare bloeduitstorting, instabiliteit van de enkel. Wanneer: met name sporters die veel moeten springen, draaien of een contactsport beoefenen.

Inversietrauma enkel

Artrose (slijtage)

Gewrichtsvlakken van botten zijn bekleed met een dun laagje kraakbeen. Dit heeft een schok dempende werking en zorgt voor een optimale glijbaarheid van de afzonderlijke botdelen in het gewricht. Bij artrose gaat het kraakbeen in kwaliteit achteruit. Dit zorgt ervoor dat het gewricht minder soepel loopt en de schokken minder goed opgevangen worden. Doordat het kraakbeen weg is, kan er bot-op-bot contact ontstaan in het gewricht. Dit is pijnlijk en maakt het gewricht minder beweeglijk. Symptomen: pijn en stijfheid van het enkelgewricht. Wanneer: artrose komt voornamelijk voor bij mensen boven de 50 jaar.

Achillespees tendinopathie

De achillespees bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel en verbindt de kuitspier met het hielbeen. Bij een achillespees tendinopathie kan de pees in kwaliteit en structuur verminderd zijn (tendinose), of de pees kan ontstoken zijn (tendinitis). De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende langere tijd belast is. Symptomen: pijnlijke achillespees of –aanhechting op het hielbeen, de pees kan wat dikker zijn. Wanneer: bij (hard)lopen, traplopen, springen.

Achillespees tendinopathie

Zweepslag van de kuit

Bij een zweepslag ontstaat er een (gedeeltelijke) spierscheur in de kuitspier. De scheur is het gevolg van een plotselinge zeer krachtige aanspanning van de spier tegen grote weerstand. Over het algemeen treedt de zweepslag op tijdens het sporten waarbij men het gevoel krijgt alsof er iemand met een zweep tegen de kuit slaat, dit is het moment waarop de spierscheur ontstaat. Symptomen: direct na het letsel een scherpe pijn in de kuit, de pijnklachten zijn voelbaar bij vrijwel alle bewegingen van de kuitspier, soms ontstaat er enkele dagen na het letsel een bloeduitstorting. Wanneer: over het algemeen tijdens het sporten.